Waarborgsom

Als jij een nieuwe energieovereenkomst aan het afsluiten bent met een nieuwe leverancier, dan kan het mogelijk zijn dat deze na jouw aanvraag terugkomt met het antwoord dat je een waarborgsom moet gaan betalen. Deze kunnen bij sommige energieleveranciers oplopen tot €1000 dus de bedragen zijn niet klein. Maar wat is deze waarborgsom eigenlijk? En in welke situaties moet je deze betalen? De antwoorden op deze vragen vind je hier.

 

Wat is een waarborgsom?

Je kunt de waarborgsom bij energieleveranciers vergelijken met de borg die je betaalt als je bijvoorbeeld een woning gaat huren. Het is een manier voor de leverancier om zeker te stellen dat jij je overeenkomst na zal komen en tijdig je termijnen zal betalen. Dit komt gelukkig vrij weinig voor, maar het is tegelijkertijd ook niet ongewoon. Soms kan het zijn dat je ten onrechte om een waarborgsom wordt gevraagd. Van deze mogelijkheid moet je dus goed op de hoogte zijn als je een energiecontract af wilt gaan sluiten. In de onderstaande tabel vind je informatie over de verschillende waarborgsommen van de grootste energieleveranciers in Nederland.

 

Energieleverancier Waarborgsom Spoedaanvraag mogelijk?
Essent €200 Ja
Nuon €575 Ja
Eneco €400 Ja
E.on €800 Ja
Engie €250 per product Ja
Nederlandse Energie Maatschappij Je betaalt een maandbedrag vooraf i.p.v. borg Nee

 

Hoe wordt de waarborgsom bepaald?

Als jij gevraagd wordt om een waarborgsom, dan betekent het dat je door de energieleverancier als risicoklant bent geclassificeerd. Een risicoklant is iemand die om de één of andere reden een betalingsrisico kan opleveren. Nadat jij je aanvraag hebt ingediend bij de nieuwe leverancier zullen zij een kredietcheck laten doen, meestal door een extern bureau. Tijdens deze check wordt in jouw persoonlijke gegevens gezocht naar eventuele faillissementen, schulden en je betalingsgeschiedenis bij andere energieleveranciers. Het is natuurlijk niet vreemd dat een energiemaatschappij achterdochtig wordt als je bij je vorige energieleverancier bent afgesloten.

 

Redenen waarom je terecht om een waarborgsom gevraagd kunt worden

Er zijn een paar situaties waarin de energieleverancier de mogelijkheid heeft om jou om een waarborgsom te vragen. Dit zijn vaak terechte situaties en soms heb je geen keuze dan deze waarborgsom te betalen. Het alternatief is dat je geen energie krijgt en dat is natuurlijk geen optie.

  • Schulden of achterstanden: als uit je kredietcheck blijkt dat je schulden of betalingsachterstanden hebt of hebt gehad, kan de energieleverancier je vragen om een waarborgsom. Je bent dan voor hen een risico, omdat je in het verleden overeenkomsten niet bent nagekomen of je bent nu in een situatie waarin het niet zeker is dat jij je aan je financiële afspraken kunt houden. Dit is de meest gangbare reden voor de energieleveranciers om te vragen om een waarborgsom.
  • Je verhuist naar of woont in een risicowijk: als er weinig informatie over je kan worden gevonden, kan het zijn dat het postcodegebied waar je woont of waar je naartoe gaat verhuizen wordt meegenomen als geldende criteria in je kredietcheck. Er zijn bepaalde wijken waar veel wanbetalers wonen en ook al heb je zelf geen schulden, toch kan dit meewegen in het tot stand brengen van je kredietscore.
  • Je bent bij je vorige leverancier afgesloten: een energieleverancier zal je niet zomaar afsluiten. Dan moet je vaak wel iets ernstigs gedaan hebben, zoals een flinke betalingsachterstand hebben opgebouwd. De nieuwe leverancier is hier terecht verdacht op en zal je in dit geval bijna altijd om een waarborgsom vragen.

 

Redenen waarom je onterecht om een waarborgsom gevraagd kunt worden

In sommige gevallen kan het zijn dat het externe bureau dat de kredietcheck uitvoert een foutje maakt. Dit zijn gevallen waarin je de waarborgsom niet moet accepteren en de energieleverancier moet vragen om uitleg. Je kunt ook zelf contact opnemen met het onderzoeksbureau en vragen om je gegevens. Naar aanleiding daarvan kun je vervolgens van je recht tot correctie gebruikmaken en de situatie recht laten zetten.

  • Je bent verward met iemand anders: het kan zijn dat de kredietcheck per abuis gedaan wordt over iemand met exact dezelfde naam als jij. Als deze persoon schulden heeft, dan kis het mogelijk dat dit voor jou een negatieve kredietscore oplevert. Dit is natuurlijk volledig onterecht en dient te worden gecorrigeerd.
  • De vorige bewoner had een betalingsachterstand: het is ook mogelijk dat jij net verhuisd bent naar een woning waar iemand woonde die schulden had. Jij wordt dan gekoppeld aan een woning omdat de kredietcheck op huisniveau is uitgevoerd en niet op persoonlijk niveau. Ook deze beschuldiging is natuurlijk onterecht en kun je vrij makkelijk laten corrigeren door het onderzoeksbureau.

 

Vergelijk offertes

De manier om te achterhalen of jij te veel betaalt voor jouw energie is door offertes te vergelijken van verschillende leveranciers. De energieprijs verandert elk half jaar dus er is een grote kans dat jouw contract ondertussen gedateerd is. Gebruik daarom onze onafhankelijke vergelijkingstool en bepaal of het tijd is dat jij overstapt en begint met besparen op je energierekening.